Lifestyle

Pierwsze kroki w kobiecym biznesie

Otrzymuję od Was bardzo wiele wiadomości nie tylko tych, które dotyczą pielęgnacji, czy mody, ale także tego, jak radzę sobie w życiu codziennym z tak wieloma obowiązkami i prowadzeniem własnego biznesu. 

To zainspirowało mnie, żeby napisać kilka słów o tym, jak prowadzę mój sklep i jakie były moje początki w biznesie. 

Zawsze chciałam mieć coś swojego, miejsce w którym mogę się realizować według własnych zasad. Połączyłam pasję do piękna z prowadzeniem własnej działalności. Jednak wprowadzenie tego w życie nie było łatwe i jeśli mam być szczera, nadal nie jest. 

Jeśli zastanawiacie się nad własną firmą musicie rozważyć wszystkie za i przeciw. 

Na początku najważniejszym jest, aby przeliczyć wszystkie koszty, które poniesiemy. Na listę należy wpisać takie koszty jak: 

  • ZUS
  • obsługę księgowości
  • wynajem lokalu- jeśli takiego potrzebujemy
  • rachunki np. telefon służbowy 
  • ewentualnych pracowników
  • transport, wyjazdy
  • zakup sprzętu
  • zakup oprogramowania, jeśli jest potrzebne
  • koszty zakupu towaru itp.
  • materiały biurowe 
  • ewentualne opakowania
  • wydruki

Na drugiej szali warto zapisać średni zysk miesięczny, który przewidujemy uzyskać. 

Kiedy inwestujemy swoje środki, oglądamy każdą złotówkę kilka razy, optymalizacja kosztów jest bardzo ważna. Kiedy decydujemy się na jakiekolwiek zakupy do firmy szukamy tańszego sprzętu, czy produktów, jednak powinno się mieć z tyłu głowy, że kupujemy wyposażenie na lata. Nie należy kupować niczego tymczasowo, potem może okazać się, że wydamy pieniądze dwa razy. Już niejednokrotnie się o tym przekonałam, dlatego wszystko, co kupuję jest najwyższej jakości.

To, co zaskoczyło mnie najbardziej podczas zakładania sklepu internetowego Hania.com.pl to masa dokumentów, które muszę gromadzić i wszystko przekazywać do księgowości, nawet biznes prowadzony w internecie wymaga stosowania się do obowiązujących przepisów prawa. Dla mnie znacznym ułatwieniem były studia z zakresu rachunkowości, które ukończyłam. Wiedziałam, że muszę mieć pod kontrolą faktury, umowy, dokumenty dla księgowości i klientów, każdy dokument warto mieć w dwóch kopiach. Dlatego jedną z pierwszych rzeczy, jaką kupiłam była drukarka. Dokumenty i wydruki są mi potrzebne codziennie, często terminy gonią tak, że do księgowości dostarczam je w pośpiechu. Od momentu, kiedy zaczynamy swój biznes, zaczynamy też życie biurokraty ;) Kalendarz staje się naszym sprzymierzeńcem, a dobre planowanie to podstawa.

Drugą, ważną rzeczą jest właśnie optymalizacja kosztów prowadzenia biznesu. Przykład drukarki, który podałam jest świetny, trzeba mieć w głowie, np. taki przelicznik, że mając swój sprzęt 120 stron wydrukujemy za 1zł, a drukując to w firmie zewnętrznej zapłacimy średnio 40 zł, a szybkość wydruku materiałów to oszczędność czasu. W przypadku mojego biznesu oprócz wydruku dużej ilości dokumentów księgowych, bardzo dużo drukuję także kartek dedykowanych, które dostarczam do każdego zamówienia dla Was. Było dla mnie bardzo ważne, żeby karteczki były bardzo dobrej jakości, żeby były dla Was samą przyjemnością. Tekst lepiej przyswaja się czytany z papieru niż z ekranu komputera, dlatego lubię drukować projekty, które wprowadzam w życie na mojej stronie internetowej. Teraz jest to dla mnie szczególnie ważne, ponieważ pracuję nad wprowadzenim nowej strony internetowej. Na wydrukowanej makiecie łatwiej jest wychwycić błędy i literówki, co jest dla mnie bardziej niż istotne.

Eco Tank jest idealną drukarką do wydruku kolorowych projektów graficznych, a także zdjęć, dzięki temu widzimy efekt finalny naszej pracy przejrzyście i łatwiej możmey popracować nad korektą błędów. Nie będę też ukrywać, że sprzęt, który mam w domu musi być ładny, nawet drukarkę do firmy wybierałam trochę patrząc przez ten pryzmat. Lubię sprzęty, które nie zajmują dużo miejsca i takie, które są bardzo nowoczesne i funkcjonalne. Ważną zaletą był dla mnie także wyświetlacz LCD, na którym widzę, na jakim etapie jest mój proces drukowania, skanowania i kopiowana. Taki wyświetlacz ułatwia mi komunikację z urządzeniem, dzięki niemu wiem, kiedy muszę dolać tuszu, albo, kiedy rozpoczyna się drukowanie, jest to po prostu must have każdego sprzętu, którego obecnie się używa. 

Warto zainwestować w sprzęt, który będzie energooszczędny, dzięki temu zoptymalizujemy koszty rachunków, które przecież musimy opłacać co miesiąc, ja zauważyłam różnicę już w pierwszym miesiącu. 

Trzeba brać pod uwagę każdy wydatek, szczególnie kiedy zakłada się biznes po raz pierwszy, a środki pozyskało się z własnych oszczędności lub inwestycji inwestora. Oczywiście, można zakupić sprzęt drukujący w supermarketach, ich koszt to czasami nawet 200-300 zł, ale koszt tonerów, które trzeba często wymieniać to drugie tyle. W biznesie należy pamiętać o całkowitym koszcie eksploatacji, dlatego musimy dokładnie przeliczyć, ile będziemy płacić podczas całościowego użytkowania każdego sprzętu- nie tylko zakup jest ważny, ale koszt późniejszych wydatków związanych z użytkowaniem. Stąd mój wybór sprzętu, który jest solidny i służył będzie na lata, nie mam czasu, by serwisować, czy konserwować urządzenia, które kupuję, ani nie jestem osobą, która o tym pamięta ;) 

Musimy też zakładać, że pierwszy okres nie będzie dla nas dochodowy, na początku działalności często trzeba dokładać do biznesu. Kiedy zaś biznes zaczyna przynosić dochody, każda złotówka jest inwestowana w dalszy rozwój firmy. Mam nadzieję, że dałam Wam kilka przydatnych rad na początek, a jako sprzęt, wart uwagi polecam Wam EcoTank L4160, z którego sama korzystam. Możecie zakupić ją w np. w jednym ze sklepów na Ceneo: https://www.ceneo.pl/56203303. To drukarka Eco Tank, która jest sprzętem wielofunkcyjnym, w którym kartiże zastąpiono pojemnymi zbiornikami na atrament, dzięki temu koszt druku jest niewiarygodnie niski… ok. 1 grosz za stronę zwykłego tekstu i 2-3 grosze za format wydruku A4 w kolorze. 

Ja drukuję każdy dokument na bieżąco, ponieważ sprzęty, z których korzystam (telefon i tablet) mam połączone z drukarką za pośrednictwem wi-fi. Często pracuję w ogrodzie, albo leżąc na kanapie, a dokumenty drukują się same, to dla mnie nieocenione i bardzo wygodne. Dużą zaletą jest dla mnie wydajność atramentu- pakiet z drukarką starczył mi na 13 000 stron, a dodatkowo napełnianie tuszu jest bardzo proste, butelki są skonstruowane tak, że nie ma możliwości przypadkowego pochlapania, albo wlania jakiegoś koloru do innego pojemnika, niż ten do którego jest przeznaczony. Cały proces jest intuicyjny – nie robię bałaganu i nie głowię się nad tym, jak to zrobić. Skanowanie, kopiowanie i drukowanie moich dokumentów i materiałów reklamowych jest też bardzo ekologiczne, a wiecie, jak ważne jest dla mnie życie w zgodzie z naturą- stawiając na dolewany tusz, nie kupuję już co chwila, nie produkuję zbędnych odpadów, po prostu uzupełniam tusz w zbiorniku (bardzo rzadko).

Drukarka Eco Tank będzie służyła Wam przez lata i zapewni Wam oszczędność oraz spokojną głowę, co jest bardzo istotne w firmie. 

Jest jeszcze jedna dobra wiadomość… Epson właśnie dziś (1.08.2019) uruchomił specjalną promocję – po zakupie drukarki EcoTank wystarczy zarejestrować się  na stronie www.epson.pl/zwrot, a firma oddaj część pieniędzy za zakup – możliwe jest odzyskanie tu aż do 500 zł. Opisany wyżej Epson L4160 naturalnie także objęty jest tą akcją – przy jego zakupie firma odda nam 160 zł. Szkoda byłoby to przegapić…

Własny biznes przynosi wielką satysfakcję, która nie przejawia się wyłącznie w aspektach finansowych, ale przede wszystkim jest to pasmo ciągłych wyzwań i samodzielna realizacja autorskich projektów.

Jeśli macie pytania, dotyczące zakładania własnej firmy, albo kwestii związanych z rachunkowością, jestem do Waszej dyspozycji. 

PS: na moim instagramie znajdziecie konkurs ze wspaniałą nagrodą od firmy Epson ;)

Zapraszam Was także do obejrzenia filmu w którym opowiadam więcej o prowadzeniu działalności :)